ГІМНАСТИКА ДИТИНИ ПЕРШОГО РОКУ ЖИТТЯ
Loading

ГІМНАСТИКА ДИТИНИ ПЕРШОГО РОКУ ЖИТТЯ

03.02.14

ГІМНАСТИКА ДИТИНИ ПЕРШОГО РОКУ ЖИТТЯ

Перший місяць після народження — особливий період у житті дитини. Завершується пристосування її до нових умов існування. Із цього віку вар­то розпочинати фізичне виховання маляти. Найважливішими чинниками фізичного виховання дітей першого року життя є масаж і гімнастика, що сприяють правильному фізичному й нервово-психічному розвитку, фор­муванню та удосконаленню рухових умінь і навичок дитини.


Зміцненню м'язів шиї та розвитку м'язів тулуба сприяє викладання дитини на живіт. Викладати малюка на живіт треба кілька разів на день, зазвичай під час сповивання, обов'язково на рівну й тверду поверхню (стіл, вкритий легкою ковдрою або пелюшкою). Тверда поверхня змушує його напружувати м'язи тулуба, на м'якій (постіль, подушка, диван) цього не відбувається. Зрозуміло, що до цього положення дитину треба привча­ти поступово, викладаючи її спочатку на одну хвилину, потім на дві, три й так далі. Доцільно викладати малюка на живіт оголеним. Такі повітряні хвилинні ванни — м'який, але дієвий засіб, що загартовує. Він спричиняє скорочення шкірних судин і зменшення тепловіддачі. У такий спосіб дити­на вчиться зберігати тепло організму. Якщо ця здатність розвиватиметься систематично, день у день, ніяка застуда не буде небезпечна для дитини.

Цікава інформація
Якщо декілька днів потримати дитину в кімнаті з температурою повітря 25 °С і вище, всі захисні сили її організму, що активізува­лися під час народження, згасають через відсутність необхідності їх застосування. У таких випадках навіть незначне охолодження або легкий протяг можуть спричинити виникнення хвороби.


У гімнастиці для немовлят перше місце посідає ніжний контакт через шкіру: завдяки ігровим вправам, які не мають нічого спільного з розучу­ванням складних фізкультурних вправ, можна підтримати природну послі­довність розвитку рухів. Таким чином, дитина сприймає гімнастичні ігри як посилення вже наявних рухових можливостей.


Отже, гімнастичні вправи в цьому віці спрямовані на стимулювання рефлекторних рухів:


1) рефлекторне повзання — підштовхування рукою під підошви у поло­женні дитини на животі й спині;
2) розгинання хребта в положенні на боці при проведенні вказівним і великим пальцями по краях хребта від хрестця до шиї;
3) згинання стопи при проведенні пальцем по її внутрішньому боці від основи пальців до п'яти.


На четвертому місяці життя гімнастичні вправи ускладнюються, вони повинні сприяти подальшому розвитку навичок і вмінь. Заняття починають зі звичайного легкого масажу кінцівок. Потім руки маляти відводять у сторони й схрещують на грудях 6-8 разів. Потім знову масаж, цього разу живота,— колове погладжування за годинниковою стрілкою, розтирання бічних м'язів і на закінчення знову легкі погладжування.


Наступна гімнас­тична вправа: згинання та розгинання ніг разом 4 рази й поперемінно — 4 рази. Після цього зробити поворт зі спини на живіт вправо з підтримкою за ліву руку й ноги. Після повороту на живіт знову погладжуючий масаж спини. З масажем добре поєднується така вправа для м'язів шиї та тулуба. Дитину піднімають на руках над столом, долонями підтримують під грудь­ми й животом. Малюк рефлекторно піднімає голову й тулуб, упирається ногами в груди матері. Це так зване «положення плавця». Вправа повто­рюється двічі. Потім дитину вкладають на спину й допомагають їй повер­нутися на живіт, але вже в лівий бік. Варто особливо ретельно виконувати повороти зі спини на живіт, оскільки вони є одним з головних методів зміцнення м'язів тулуба й розвитку вестибулярного апарату. На завершен­ня проводиться імітація повзання. Ліва рука матері під животом дитини, напівзігнуті ноги дитини впираються у долоню правої руки, притиснутої до ступнів. Злегка піднімаючи тільце маляти, мама допомагає йому від­штовхнутися від долоні. І, як завжди, гімнастичні вправи закінчуються загальним масажем.


Якщо в дитини підтримувався активний, бадьорий настрій, заняття було проведено правильно.

На п'ятому місяці життя вправи виконуються в основному ті самі, але необхідно звертати увагу, щоб кожного тижня зменшувався обсяг пасивних рухів і стимулювалися активні. Повинна зростати кількість повторень кож­ної із вправ. Вправи для кінцівок і тулуба повинні, як і раніше, чергуватись із відповідними прийомами загального масажу.


Бажано підчас виконання гімнастичних вправ використовувати іграш­ки, які можна хапати й утримувати.


На шостому місяці життя гімнастичні вправи проводяться за такою ж схемою, що й на четвертому місяці. При цьому застосовують погладжуван­ня, розтирання, розминання та навіть легке постукування кінчиками паль­ців. Додаються також і нові, дуже важливі гімнастичні вправи: присідання за відведені в сторони руки з положення лежачи на спині, переступання з підтримкою за тулуб, повзання рачки, на ліктях і колінах.


Спочатку вправи виконуються 1-2 рази, потім 3-4. Наприкінці місяця для присідання використовують кільця, за які тримається дитина. Раніш розучені вправи повторюються тепер по 6—8 разів.

У другому півріччі масажні процедури скорочують, проте збільшують кількість різноманітних фізичних вправ. Збільшується тривалість занять, підвищується навантаження, уводяться нові вправи (згинання та розги­нання рук в положенні сидячи, підведення тулуба з положення лежачи на животі за кисті рук, колові рухи руками в положенні лежачи й сидячи, присідання, тримаючись за одну руку з положення лежачи на спині при фіксації колін іншою рукою, повзання до іграшки на колінах і випрям­лених руках тощо). Нові вправи дитина має освоїти за 2-3 тижні, і лише після цього вони повторюються більше 2 разів. Вправи, найбільш складні для дитини, ті, що вимагають зусиль, повинні виконуватися в середині комплексу, легкі вправи й масаж — на початку й наприкінці.


На восьмому місяці додаються вправи з поворотами вправо і вліво з положення сидячи, вправи на опір (віднімання іграшки), а також кидки м'ячика, перекладання іграшок, стояння з підтримкою за одну руку, пере­ступання вбік з підтримкою за руку або біля опори.


Як психічний, так і фізичний розвиток дитини треба спрямовувати й стимулювати. Якщо малюка покинути на самого себе, не грати з ним, розвиток його вповільнюється. З іншого боку, шкідливі й надмірні заняття, які перевантажують дитину новою інформацією. Перевантаження через велику пластичність нервової системи дитини спочатку себе ніяк не про­являє, але потім виявляється порушенням гармонії психічного й фізичного розвитку.


На десятому місяці дитина починає ходити з підтримкою за руки. Свої перші кроки дитина робить через внутрішні спонукання, коли її м'язовий апарат достатньою мірою готовий для такої дії. Тому спеціально вчити малюка ходити — марнування часу. Він однаково цього не зробить без достатнього зміцнення м'язів, але щоб наблизити «перші кроки», треба зміцнювати м'язи з допомогою гімнастичних вправ.
Оскільки дитині вже не роблять загального масажу, вона повинна за­йматися гімнастикою в легкому одязі, що не сковує рухів. Бажано під час занять використовувати предмети: кільця, палички, м'ячик.


У цілому гімнастичний комплекс до кінця року має такий вигляд:


  • • згинання та розгинання рук, тримаючись за кільця в положенні сидя­чи;
  • згинання та розгинання ніг разом і поперемінно; відштовхування палички зігнутими ногами;
  • • колові рухи руками з кільцями в положенні лежачи й обертальні рухи рук у положенні сидячи;
  • присідання з допомогою, а надалі за командою; повороти тулуба вправо й уліво в положенні сидячи. Додаються нові вправи:
  • присідання з опорою на кільця, які тримає дорослий, а надалі за командою;
  • ходьба рачки; підведення тулуба з положення лежачи на животі за кисті рук, надалі з використанням кілець, за які тримається малюк;
  • • нахили й випрямлення тулуба з положення стоячи (при цьому дитина стоїть спиною до дорослого, однією рукою він тримає дитину за коліна попереду, а іншою за груди, допомагаючи розігнутися);
  • • кидання м'яча;
  • • ходьба з підтримкою, потім самостійно.

Дванадцятий місяць завершує перший рік життя. Від досягнень цього року залежить подальший розвиток дитини, як у фізичному, так і в психологічному плані. Правильно дібрані, регулярно виконувані гімнастичні вправи сформують у дитини звикання до порядку і режиму.


Поддержите likar.uz.ua
Выберите сумму платежа
  грн/месяц

Тегі: