РАНКОВА ГІМНАСТИКА
Loading

РАНКОВА ГІМНАСТИКА

03.02.14

Ранкова гімнастика використовується для налаштовування організ­му дитини на робочий стан. Удома вона зазвичай повинна проводитися щоденно, у тому числі у вихідні та святкові дні за такою схемою:


нетривала ходьба у бадьорому темпі або нетривалий біг у повільному темпі, потім — загальнорозвивальні вправи (зі старшими дітьми бажано з предметами), на завершення — біг у середньому або повільному темпі, який змінюється ходьбою з вправами на поновлення дихання.


Комплекс ранкової гімнастики містить від 4-5 вправ у молодших дітей до 6-8 — у старших дошкільників, кількість повторень кожної вправи теж поступово збільшується з 4-6 до 8-10 повторень. Тривалість ранкової гім­настики складає до 10 хвилин.


Вимоги до відбору вправ для ранкової гімнастики:


  • вправи повинні бути простими й доступними для дітей, відповідати особливостям їхнього віку і не вимагати великих витрат енергії;
  • вправи мають бути різноманітними за видами рухів й охоплювати різні великі групи м'язів;
  • бажано більше впроваджувати імітаційні вправи та вправи з предметами.

Для проведення ранкової гімнастики велике значення має створення відпбвідних умов: у теплу пору року її найкраще проводити на майданчи­ку, захищеному від вітру, восени або взимку — у чистому, світлому, добре провітреному приміщенні.


Головна вимога до одягу дітей — він не повинен заважати рухам і спри­чинювати перегрівання або переохолодження організму.


Украй важливо привчати дітей до правильного дихання під Час виконання фізичних вправ: вони повинні дихати глибоко, без значних затримок, носом; вдих супроводжує рухи, що розширюють грудну клітку і випрямляють тулуб, видих — рухи, які звужують грудну клітку.


Рухи стають більш досконалими, якщо вони виконуються під музич­ний супровід. Музика впливає на емоції дітей, створює у них певний настрій, сприятливо діє на виразність дитячих рухів, які можуть бути чітки­ми, енергійними, легкими, плавними або спокійними. Музика може зумовлювати велику амплітуду рухів або, навпаки, викликати їх стриманість у виконанні. Таке розмаїття у виконанні рухів сприяє тому, що діти починають рухатися більш координовано, невимушено, ритмічно.


Обов'язковою умовою при цьому слід вважати виконання ранкової гімнастики дітьми разом із батьками. Дорослий демонструє вправу без пояснення 1—2 рази, потім — з уповільненням окремих частин вправи й відповідним поясненням. При цьому важливо позначати словами напря­мок руху окремими частинами тіла. Сполучення рухів і слів робить виразні­шими й усвідомленішими просторові уявлення дітей.


Дошкільнята можуть правильно виконувати лише основні елементи вправи, тому їх потрібно пояснювати. Необхідно перевіряти в дітей точність вихідного положення, нагадувати, що вправу треба починати й закінчувати одночасно. Вправа може супроводжуватися короткими командами-вказівками.


Як уже зазначалося вище, більшість вправ потребує дихання носом. Під час видиху в деяких вправах діти можуть проговорювати разом з дорослими короткоскладові слова. Це допомагає усвідомленому оволодінню рухом. Після закінчення ранкової гімнастики слід дати стислу позитивну оцінку, яка допомагає закріпити вимоги до техніки виконання вправи й створити позитивні емоції.

Цікава інформація
• До 10 рокін серце дитини робить 368 млн. ударів і виробляє 200 млрд еритроцитів на'день.
• Найбільша швидкість бігу людини складає на стометрів­ці 36,95 км/год, а гепард може бігти зі швидкістю понад 100 км/год відстань 0,5 км, причому розганятися від 0 до 72 км/год за 2 секунди. Але у відносній швидкості їх усіх випе­реджає американський тарган, який може бігти зі швидкістю 5,4 км/год, тобто за 1 секунду він пробігає відстань, яка у 50 разів перевищує довжину його тіла Для спринтера-людини це відповідало б швидкості 330 км/год.


Загальнорозвивальні вправи можуть виконуватись із використанням предметів та без них, на лаві й біля стінки, з різних вихідних положень (стоячи, сидячи, лежачи) і в різних шикуваннях.


Виконання загальнорозвивальних вправ із предметами викликає у ді­тей інтерес до занять, значною мірою впливає на засвоєння рухів, розвиток сенсорики, рухових здібностей. Усі вправи з предметами потребують роботи пальців рук. Це активізує діяльність аналізаторних систем, впливає на розвиток мовлення, на інтелектуальний розвиток у цілому. Активні дії з предметами під час виконання вправ сприяють пізнанню кольору, ваги, форми, якості матеріалів тощо.


Під час укладання комплексів ранкової гімнастики вправи доцільно розташовувати таким чином:
1) спеціальні дихальні вправи;
2) вправи для рук і плечового поясу;
3) повороти тулуба, нахили в сторони і вперед;
4) вправи для ніг із вихідного положення стоячи;
5) вправи для ніг і черевного преса із вихідного положення лежачи на спині або сидячи;
6) вправи для тулуба із вихідного положення лежачи на животі.


Комплекс ранкової гімнастики з дітьми 1 -3 років
Вправа 1
Дорослому стати на коліна, спертися руками на підлогу. На його про­хання дитина повинна проповзти під ним, спираючись на коліна й передпліччя, або на животі. Виконувати 5 разів.


Вправа 2
Малюка взяти за талію, підняти вгору й потримати 3-5 секунд над головою, потім опустити. Виконувати 3—5 разів.


Вправа З
Дитину взяти за руки й допомогти їй зробити підскакування на обох ногах якнайвище. Виконувати 5—10 разів.
Вправа 4


Посадити дитину на плечі й обережно зробити присідання. Виконува­ти 8—10 разів.


Вправа 5
Тримаючи малюка за ноги, дорослий повинен допомогти йому зробити стійку на руках. Виконувати 3-5 разів.


Вправа 6
Маляті потрібно зробити стійку, поклавши руки на стопи дорослого. Тримаючи дитину в такому положенні за ноги, дорослий має упродовж 20—40 секунд повільно його покачувати.

Вправа 7
Дорослий стає рачки, долоні повинні спиратися на підлогу. Тіло повинно бути притиснуте до підлоги настільки, щоб дитина змогла сісти на спину верхи. Потім дорослий повинен випрямити руки, підняти тулуб. Дитина — у положенні верхи, утримується у вертикальному положенні. Виконувати 5 разів.


Вправа 8
Дорослий сідає на підлогу і випрямляє ноги. Дитині потрібно лягти на них, обличчям догори. Згинаючи ноги в колінах, дорослий піднімає дити­ну, притримуючи її за плечі. Дитина, у свою чергу, намагається втримувати тулуб випрямленим. Виконувати 5 разів.


Вправа 9
Дорослий і маля повинні разом присісти (дитина спиною до доросло­го). Дорослий бере дитину під лікті і піднімає вгору. Малюк має утримувати ноги зігнутими упродовж 8—10 секунд. Випрямлюючись, дитина повинна стати на підлогу. Виконувати 3-4 рази.


Вправа 10
Дорослий та дитина лягають на підлогу обличчям один до одного, у їхніх зігнутих руках гімнастична палка. 1 — палку потрібно підняти, випрямити руки вгору й прогнутися. 2 — повернутися у вихідне положення (далі — В. П.). Виконувати 5 разів.

вправа жабеня






Комплекс ранкової гімнастики для дітей 3-6 років з гімнастичною палкою


Ходьба по кімнаті з різним положенням рук (угору, у сторони, назад). Тривалість ходьби — 1 хвилина. Голову й тулуб намагатися тримати прямо.


1
«Півник». В. П.: стоячи, ноги на ширині плечей. Підняти руки в сторо­ни (вдих), опустити вниз (видих) і поплескати прямими руками по стегнах. Темп повільний. Повторити 4-6 разів.


2
«Журавель на болоті». В. П.: стоячи, п'яти разом, носки нарізно, руки опущені. 1—2 — підняти зігнуту в коліні ногу вище й ляснути у долоні під коліном. 3—4 — те саме іншою ногою. Дихання вільне, темп середній. По­вторити 4-5 разів.

вправа лелека













З
«Катання на лижах». В. П.: стоячи, ноги на ширині плечей. 1 — руки, злегка зігнуті в ліктях, підняти вперед, на рівень плечей, пальці стиснути в кулаки (вдих). 2 — нахилити тулуб уперед, не опускаючи голови, зігнути коліна й опустити руки вниз і назад (видих). 3-4 — випрямитися. Повто­рити 5—7 разів.

4
«Приший ґудзик». В. П.: стоячи, ноги разом, руки зігнуті на рівні гру­дей. Поперемінно відводити убік то одну, то іншу руку, ніби прошиваючи тканину голкою з ниткою. Дихання вільне. Повторити 5-6 разів.


5
«Вертушка». В. П.: стоячи, ноги на ширині плечей. Ліву руку покласти на праве плече, праву закласти за спину. Повертати тулуб ліворуч і право­руч, змінюючи положення рук (вільно «перекидаючи» їх). Дихання вільне. Повторити 6-7 разів.


6
«Чапля». В. П.: стоячи, ноги разом, руки на поясі. 1—2 — підняти ліву ногу, зігнуту в коліні, витягнути її вперед і опустити, пряму, на місце. 3-4 — те саме правою ногою. Темп повільний. Повторити 4-5 разів.

вправа млин








7
«Млин». В. П.: стоячи, ноги на ширині плечей, руки опущені. 1 — нахилити тулуб уліво, одночасно підняти праву руку вгору. 2 — випрямитися. 3-4 — те саме в іншу сторону. Темп повільний. Повторити 5-6 разів.


8
«На турніку». В. П.: стоячи, ноги разом, гімнастичну палку тримати в обох руках перед собою. Підняти палку вгору, піднятися на носки (вдих), палку опустити назад на лопатки (видих). Темп повільний. Повторити 5—6 разів.


9
«Маятник». В. П.: стоячи, ноги на ширині плечей, палку тримати в зігнутих руках за плечима. Нахили тулуба в сторони. Темп повільний. Під час нахилу — видих. Виконати 3-4 нахили в кожну сторону.


10
«Зайчик». В. П.: стоячи, ноги разом, руки на поясі. Пересуватися по кімнаті дрібними стрибками на двох ногах, злегка згинаючи коліна.
Повільна ходьба по кімнаті, яка супроводжується плесканням у долоні: руки попереду, над головою, за спиною.


Комплекс гімнастики у ліжку (гімнастика пробудження)
1
Потягнутися в усі сторони — руки за голову і вгору, ноги максимально витягнути до протилежної спинки ліжка, живіт втягти й позіхнути.


2
Перевірити, як працюють пальчики: енергійно стискати й розтискати кулачки. Потім легенько постукати кожним пальчиком об пальчик.


З
Перевірити пальчики на ногах: стискати-розтискати. Потім повертати стопу вправо, вліво, згинати стопу на себе, від себе.


4
Підняти ноги, зігнути в колінах, розігнути — п'яти «дивляться» у сте­лю. Потім начебто крокувати у повітрі. Розслабитися, кинувши ноги на ліжко. Повторити кілька разів.


5.
Швидко-швидко поморгати очима; надути щічки й повільно здути. Провести язиком по зубах. Легенько потерти й посмикати вуха.


6
Підвестися з ліжка, потягнутися вгору, до сонечка: встати на носочки, руки вгору — вдих, опустити руки, розслабитися — видих. Повторити кіль­ка разів.


7
Опустити голову на груди й повільно перекочувати її із правого плеча на ліве. Повторити 7—8 разів.


8
Голова прямо — вдих, повернути голову вліво — видих. Повернутися у В. П.— вдих — і на видиху голова повертається вправо. Повторити 7-8 разів.

9
Піднімати плечі до вух: 4 рази одночасно обидва плеча, потім 4 рази по черзі то праве плече, то ліве. Повторити 2 рази.


10
Руки на плечі: лікті описують коло вперед. Повторити 7-8 разів. Потім те саме, але кола малювати в іншу сторону.


11
Руки на поясі: нахили вправо й уліво. Уявляти маятник, що «проки­дається»,— амплітуда нахилів поступово збільшується.


12
Кілька повільних нахилів уперед і випрямлянь.


13
Присідання. Повторити 7-8 разів.


14
Згадати веселого зайця або великого кенгуру і пострибати.

вправа заяць















Віршований комплекс ранкової гімнастики
Раз, два, три, чотири! (Ходьба на місці.)
Потягнулися і сіли,
Повернулись вліво, вправо —
Сонце світить так яскраво (повороти тулуба).
Підвелися всі швиденько,
І на місці біг маленький.
Пострибали, мов зайчата,—
Треба м'язи розробляти.
Підняли по черзі ніжки,
Не втомились анітрішки.
Всі присіли — підвелися,
Знов присіли — підвелися.
Руки у бочки розкиньте
І птахами в вись полиньте.
Розімніть гарненько пальці —
Потанцюйте стильні танці.
Стали струнко, руки в боки!
Пострибали, мов сороки,
Мов сороки-білобоки
Стриб-стриб! Скоки-скоки!
А тепер, мов жабенята,
Ще навприсядки пострибати:
Ква-ква-ква і ще ква-ква,
Щоб спочила голова.


Поддержите likar.uz.ua
Выберите сумму платежа
  грн/месяц

Тегі: