Трохи теорії
Loading

Трохи теорії

Спершу дізнаємось про те, що відбувається в організмі людини у про­цесі загартовування і чому загартування допомагає перемагати хвороби.
Організм людини влаштовано таким чином, щоб температура всере­дині нього постійно підтримувалася на рівні близько 37 °С. Сталість температури є важливою умовою для нормальної роботи всіх фізіологічних систем. Із цієї причини, коли нам спекотно, ми потіємо: піт охолоджує тіло. Коли нам холодно, ми починаємо зігріватися: «включаємо» м'язове тремтіння або стрибаємо, бігаємо. Якщо не вдається зберегти тепло, настає переохолодження, а це — вірний шлях до застуди.



Чому це відбувається? Справа в тому, що охолодження — загальне або місцеве — спричинює швидке звуження поверхневих кровоносних судин.

Це цілком доцільна фізіологічна реакція з погляду турботи організму про підтримку сталості температури, але через це поверхнево розташовані клі­тини, на які відбувся основний вплив холоду, недоодержують харчування та кисню. Погіршення умов харчування дестабілізує роботу клітин, а го­ловне — гальмує активність імунних систем. Захисний бар'єр слабшає, і шкідливі мікроорганізми без перешкод проникають усередину нашого тіла. Там, в умовах постійної, оптимальної для них температури й необ­межених живильних ресурсів, вони швидко розмножуються та отруюють організм людини своїми виділеннями: ми хворіємо.



Як із цим боротися
? Найоптимальніший шлях — привчити (адапту­вати) клітини організму до частої зміни температур, і тоді вони не будуть реагувати на короткочасне або локальне охолодження.



Удитини система терморегуляції (тобто підтримки постійної температури тіла і його частин) ще недосконала, як і її імунітет. Тому адаптація дитячого організму до перепадів температур ефективно оберігає його надалі від різно­манітних застуд. М 'які процедури, що загартовують, можна (і потрібно!) роз­починати, коли малюкові виповниться два-три місяці, проте слід врахову­вати, що організм дитини не здатний «запам'ятати» ефекти загартовування, тому його потрібно постійно тренувати до впливу різних температур. Якщо з якоїсь причини було зроблено перерву в загартовуванні, потім доведеться все починати спочатку.



У віці п'яти-семи років нервові й гуморальні механізми, які форму­ються в організмі дитини, набагато краще засвоюють «уроки, що загартовують». В організмі залишається «фізіологічна пам'ять», вона значно до­вше зберігається та й потім, після деякої перерви, дозволяє набагато швид­ше відновити досягнутий раніше рівень опірності організму до застудних захворювань.



У старшому дошкільному віці загартовування найбільш ефективне, це оптимальний для нього період.


Тож не відкладайте загартовування дитини на шкільні роки, починайте зараз.


Але який з методів обрати?



Існує кілька класифікацій методів загартовування. Залежно від того, які природні засоби використовуються, виділяють загартовування:


  • повітрям: достатня вентиляція приміщення, полегшений одяг, про­гулянки й денний сон з доступом свіжого повітря, повітряні ванни, ходіння босоніж;
  • водою — місцеве й загальне. До місцевого загартовування відносять умивання, ножні ванни, обтирання або обливання до пояса, місцеве обмивання ніг, контрастне обливання. Загальне включає купання в басейні або відкритих водоймах, обтирання або обливання всього тіла;
  • Сонцем і ультрафіолетовим опроміненням.


Фізіологи вважають, що значний ефект у загартовуванні дітей гарантує так званий динамічний, або пульсуючий, мікроклімат. Під час створеная пульсуючого мікроклімату використовуються холод і тепло, тобто два чинники, контраст між якими (раптове охолодження після перегрівання) найчастіше провокує захворювання дитини. До цих методів належать кон­трастні повітряні ванни й душі.



Примітка. Трохи пізніше ми детальніше познайомимо вас з основними методами загартовування — як традиційними, так і нетрадиційними.



Ефективними бувають не окремі прийоми й методи, а їх вдале поєд­нання (комбінація), що дозволяє забезпечити «різнобічне загартовуван­ня», як висловлювалися лікарі на початку XX ст. Наприклад: обмивання водою, температура якої 14—16°С, шиї, грудей, рук; повітряні ванни з ранковою гімнастикою; максимальне за тривалістю перебування дітей на свіжому повітрі; контрастне обливання ніг водою 28-16-28°С після прогулянки; денний сон на свіжому повітрі при відчинених вікнах улітку й кватирках узимку.


Цікава інформація


  • Приймаючи щоденно по 2 години сонячні ванни у Ялті, людина одержує упродовж місяця кількість енергії, якої вистачило б для горіння 50-ватної електролампочки упродовж року по 5—6 годин на добу.



Відомий віковий фізіолог Ю. Ф. Змановський пропонує для загар­товування дошкільників використовувати щоденну ходьбу босоніж у приміщенні (15 хвилин), прогулянки упродовж 3 годин, повітряні ванни до й після денного сну, щоденну ранкову гімнастику (10 хвилин), фізкультурні заняття не менше 2 разів на тиждень по 35-45 хвилин з попереднім прове­денням самомасажу рук і ніг (5—7 хвилин).



В «Орієнтовній програмі загартовування» (у наступному матеріалі) засоби, які використовуються для загартовування дітей п'яти—шести років, розділено на три групи залежно від головного діючого чинника: повітряні, водні про­цедури й фізична активність.



Користуючись наведеною таблицею та обов'язково враховуючи, що вашій дитині подобається більше, а що — менше, ви зможете самостійно скласти комплекси, які забезпечують поступове загартовування. При цьо­му намагайтеся, щоб до комплексу ввійшли три типи засобів, що загарто­вують: повітряно-сонячні, водні й рухові.



Нагадуємо, що лише поєднання цих засобів забезпечить максималь­ний ефект.



Поддержите likar.uz.ua
Выберите сумму платежа
  грн/месяц

Тегі: